- De Chinese fabrikant van elektrische auto’s BYD werkt aan een snellere methode om lithium te winnen, meldt persbureau Bloomberg.
- Het Chinese bedrijf wil op een directere manier lithium winnen uit de Chileense zoutvlaktes.
- Een topmanager van BYD zegt dat het bedrijf van plan is om lokale patenten uit te delen om de industrie in Chili op te bouwen.
- Lees ook: De Volvo EX30 is een volledig elektrische premium SUV: zo kregen de Zweden de prijs onder de €40.000
De Chinese fabrikant van elektrische auto’s BYD is naarstig op zoek naar meer lithium, een essentiële grondstof voor accu’s. BYD wil daarvoor gebruik te maken van een snellere methode om lithium uit Chileense zoutvlaktes te winnen, meldt persbureau Bloomberg.
Topmanager Stella Li van BYD zegt in een interview met Bloomberg dat het bedrijf in gesprek is met de Chileense overheid en verschillende bedrijven om de nieuwe winningstechnologie verder te ontwikkelen en uit te rollen voor gebruik op de Chileense zoutvlaktes.
Het zou een vervangende techniek worden voor de huidige winningstechnologie, waarbij zoutwater opgeslagen wordt in verdampingsmeren.
BYD heeft als doel om de methode van lithiumwinning, Direct Lithium Extraction (DLE) genoemd, ook in Chili gemeengoed te maken. Het bedrijf stelt dat ze hiermee de hele sector in het land een boost kunnen geven. DLE wordt al langere tijd in China gebruikt.
"BYD is er klaar voor om DLE-technologie in Chili te introduceren. Daarnaast zullen we ook lokale R&D-patenten ontwikkelen en deze gratis aan de Chileense overheid overhandigen om deze industrie op te bouwen", aldus Li tegenover Bloomberg.
Ondertussen blijkt uit onderzoek van Benchmark Mineral Intelligence dat de explosieve groei van elektrische auto's een flinke druk zal leggen op de mondiale lithiumreserves. Het rapport stelt dat er 514 miljard dollar aan investeringen nodig is om de vraag naar de grondstof bij te kunnen benen tegen 2030.
Het winnen van lithium heeft aanzienlijke negatieve gevolgen voor de locaties waar de grondstof wordt gewonnen. Er is veel land en water nodig, plus verschillende chemicaliën, om lithium produceren. Daar komt ook nog eens een hoop restafval bij kijken.
Topverkopen voor BYD én Tesla
BYD geldt als de belangrijkste Chinese concurrent van de mondiale marktleider Tesla. Het Chinese bedrijf verkocht in het tweede kwartaal van dia jaar 700.422 auto's, waarvan ongeveer de helft volledig elektrisch was.
Tesla noteerde ook een recordkwartaal en leverde in het afgelopen kwartaal 466.140 elektrische auto's af, ongeveer 100.000 meer dan BYD.
Hoewel Tesla recordcijfers noteerde, loopt het tegen andere problemen aan. Het Amerikaanse bedrijf produceerde de afgelopen vijf kwartalen meer auto's dan er werden verkocht. Voor topman Elon Musk is het nu de uitdaging om die groeiende voorraad weg te werken.
Volgens analisten staat Tesla onder druk om meer prijsverlagingen door te voeren, wat kan zorgen voor lagere winstmarges.